این تاپیکو زدم تا هر بازی توی این سبک MOBA (سبک بازی دوتا) که به نظرتون جالب و سرگرم کننده ست با توضیح مختصر و ویژگی های اون معرفی کنید.
چه برای PC چه اندروید/آیفون و پلتفورم های دیگر ...
سبک MOBA چیست؟
سبک MOBA مخفف Multiplayer Online Battle Arena میباشد که به عنوان Action Real-Time Strategy یا ARTS نیز شناخته میشود ژانری از بازیهای ویدئویی استراتژیک و اکشن محسوب میشود که در حقیقت از شاخهای از سبک استراتژیک در زمان واقعی یا Real-Time-Strategy نشأت گرفته، که در آن بازیکن فقط یک کاراکتر را در یکی از دو تیم مقابل، کنترل میکند. در این سبک، ماموریت اصلی بازیکنان برای پیروزی این است که با کمک یگانهای نظامیای که دائما توسط کامپیوتر تولید و کنترل میشوند، ساختمان اصلی تیم مقابل را نابود کنند. در این نوع بازیها کاراکتری که توسط بازیکنان کنترل میشود، دارای قدرتهای منحصربهفرد و مزایای مختلف است که در طی روند بازی قویتر و بهتر میشوند و در مواقع گوناگون میتوانند از آن نیروها استفاده کنند، این نیروها در حقیقت به نوعی تعیین کنندهی استراتژی تیم در آن مسابقه خواهند بود. بازیهای MOBA در حقیقت ترکیبی از سبک اکشن، نقشآفرینی، و استراتژیک در زمان واقعی میباشند که البته بازیکنان معمولا در آن مسولیت ساخت ساختمانها یا یگانهای نظامی را بر عهده ندارند.
گیمپلی بازیهای MOBA چگونه است؟
به طور کلی در بازیهای سبک MOBA دو تیم در مقابل یکریگر قرار دارند که ماموریت هرکدام برای پیروزی، از بین بردن ساختمان اصلی تیم مقابل است. عموما در کنار ساختمان اصلی هر تیم، ساختمانهای دیگری نیز وجود دارند که از بین بردن هرکدام از آنها میتواند امتیازاتی را به تیم مقابل دهد که راه را برای پیروزی آنها هموارتر سازد؛ به عنوان مثال امتیازاتی از قبیل طلای بیشتر یا یگانهایی با قدرت بیشتر و غیره...
علاوه بر همهی این ساختمانها، استحکامات و برجهای دفاعیای نیز وجود دارند تا از پیشروی دشمن و نابودی ساختمانهای مهم پایگاه جلوگیری کنند و همزمان امتیازی برای مدافعان محسوب شوند. همچنین یگانهای نظامی نسبتا ضعیفی دائما در زمانهای مشخص و به طور مقطعی تولید میشوند که توسط کامپیوتر کنترل میشوند و نقش کمک کننده به بازیکنان هر تیم برای پیشروی به سوی قلمروی تیم مقابل را بر عهده دارند.
در این نوع بازیها هر بازیکن یک کاراکتر قدرتمند را کنترل میکند که به آن Hero یا قهرمان گفته میشود. هرگاه سربازان دشمن در نزدیکی یک قهرمان کشته شوند، آن قهرمان Experience Point یا امتیازات تجربه کسب میکند که باعث میشود سطح آن بالا برود و قدرتها و مهارتهای بیشتری را کسب کند تا با استفادهی آنها در مقابل دشمنان، خطرناکتر و کشندهتر از قبل باشد.
هنگامی که یک قهرمان میمیرد، باید میزان زمان مشخصی را صبر کند تا دوباره در پایگاه اصلی زنده شود. این زمان عموما با بالاتر رفتن سطح آن قهرمان افزایش میباشد.
در بازیهای سبک MOBA اصولا قهرمانهای مختلف زیادی با مدلهای معدودی وجود دارند که هرکدام در میدان جنگ نقشی را بر عهده میگیرد؛ به عنوان مثال نقش "Damage Role" برای وارد آوردن حداکثر خسارت به دشمنان، نقش "Support Role" برای حمایت از دیگر بازیکنان داخل بازی و غیره...
هر بازیکن در حین بازی در هر ثانیه یک میزان طلای مشخص و کمی را دریافت میکند، با کشتن سربازان دشمن طلای بیشتر و معمولی دریافت میگردد، و با کشتن قهرمانان بازیکنان تیم مقابل، طلای زیاد به عنوان پاداش به آنها داده میشود. طلاها برای خرید آیتمهای بسیار زیاد و متنوع به کار میروند که در قیمت و کارایی و قدرت متفاوت هستند و صاحب خود را در میدان جنگ قدرتمندتر میسازند.
Sent from my J5 Prime using Tapatalk