سلام خدمت کاربران گرامی
این تاپیک جهت آموزش و راهنمایی مبتدیان گیمر دوتاباز برای اطلاع یافتن از معانی و کلمات استفاده شده در این بازی قرار گرفته که امیدواریم باعث برطرف شدن آنها گشته و همچنین نویسندگان به پیروی از این اطلاعات در عرصه آموزش کمک شایانی انجام دهند.
این لغت نامه به چند بخش پایه ، مهارتی و کاربردی تقسیم میشه :
بخش پایه :
Armor |
زره |
Damage |
قدرت ضربه |
Strength |
قدرت |
Agility |
مهارت و چابکی |
Intelligence |
تفکر و هوش |
All Attributes |
تمام خواص ذاتی
(قدرت ، چابکی ، باهوشی) |
Status |
وضعیت جادوهای فعال
بر روی هیرو |
HP |
مقدار سلامتی |
Mana |
مقدار نیروی جادویی |
Skill |
مهارت های هر هیرو که با
افزایش سطح (لول) بدست میاورد |
Spells , Magic |
جادو ها
(جادوی اسکیل هیرو و آیتمها) |
Attack Range |
ضربه زدن از راه دور |
(Attack Range (Melee |
ضربه زدن از نزدیک |
Attack Speed |
سرعت ضربه زدن |
Move Speed |
سرعت حرکت کردن |
Damage Reduction |
کاهش خسارت دیدن |
Miss |
رد شدن Attack(ضربه) |
بخش مهارتی :
Positive Armor Aura |
محدوده ی مثبت کننده ی زره |
Negative Armor Aura |
محدوده ی منفی کننده ی زره |
Health Regeneration |
بازسازی مقدار سلامتی |
mana regeneration |
بازسازی مقدار نیروی جادویی |
Damage Block |
جلوگیری از ضربه |
Damage Return |
برگشت دهنده ضربه |
Spell Resistance |
پایداری در مقابل جادو |
Damage Aura |
محدوده ی افزایش ضربه |
Armor Aura |
محدوده ی افزایش زره |
Mana Regeneration Aura |
محدوده ی افزایش
بازسازی نیروی جادویی |
Mana Aura |
محدوده افزایش
مقدار نیروی جادویی |
Magic Resistance |
پایداری در مقابل جادو |
Regeneration Aura |
محدوده احیاء کننده |
Endurance Aura |
محدوده افزایش پایداری |
Mini-Bash |
گیج کننده ی لحظه ای |
Lifesteal |
دزدیدن سلامتی از هر ضربه |
Cold Attack |
ضربه های کاهش دهنده سرعت |
Bonus Damage |
ضربه های اضافی |
Evasion |
احتمال Miss شدن
Attack های دشمن به هیروی شما |
Cast Range |
حد اعمال spell از نظر فاصله اعمال |
Point target |
امکان اعمال به صورت نقطه ای (روی زمین) |
True Sight |
قابلیت مشاهده واحد های نامرئی |
True Strike |
عبور از سد Evasion هنگام Attack دادن |
Disjoint |
گریز از اسپل های Point Target معمولا با عوض کردن موقعیت مکانی |
بخش کاربردی :
HP/sec regeneration : به مقدار بازسازی سلامتی در ثانیه گفته می شود
Mana/sec regeneration : به مقدار بازسازی نیروی جادویی در ثانیه گفته می شود
Runes : Runes آیتم هایی می باشند که در محل بالا و پایین رودخانه در زمان های زوج پدیدار می شوند و استفاده از آنها یک وِیژگی قدرتمند به هیرو شما اضافه می کند که میتوانید بصورت محدود از آنها استفاده کنید ، Runes به 5 نوع زیر تقسیم می شوند : (+ توضیح کامل Runes به همراه عکس (کلیک کنید) )
- Double Damage rune : ویژگی این آیتم اضافه کردن 100% قدرت ضربه به هیرو شما برای 45 ثانیه می باشد.
- Haste rune : ویژگی این آیتم اضافه کردن 100% سرعت حرکت شما و رسیدن آن به حداکثر سرعت یعنی 522 برای مدت 30 ثانیه می باشد.
- Illusion rune : ویژگی این آیتم اضافه کردن 2 هیروی تقلبی شبیه شما ، ولی با امکان ضربه زدن فقط 35% هیرو اصلی شما بمدت 75 ثانیه می باشد.
- Invisibility rune : با استفاده کردن این آیتم بعد از 2 ثانیه هیروی شما بمدت 45 ثانیه ناپدید (مخفی) باقی می ماند.
- Regeneration rune : در صورت استفاده از این آیتم مقدار Health و Mana شما به ترتیب 3000 و 2000 واحد افزایش (بازسازی) می یابد.
- Bounty Rune: در قبال دریافت آن مقداری gold و xp دریافت خواهید نمود. این مقدار در فواصل گوناگون بازی متغیر است و بیشتر می شود.
Passive : آیتم ها و یا اسکیل هایی که دارای این مشخصه هستن قابلیت کلیک کردن بصورت دستی را ندارند ، این نوع آیتم و اسکیل ها بصورت اتوماتیک فعال می باشند
Miss : به جلوگیری شدن و همچنین برخورد نکردن از ضربه ها بصورت شانسی " Miss " گفته می شود
Critical : به ضربه های بحرانی که بصورت ضریبی وارد می شود گویند ، بطور مثال : 4X ( که این عدد با رنگ قرمز بالای سر هیرو ها نمایش داده می شود)
Stun : به گیج شدن و بی حرکتی هیرو ها توسط آیتم و اسکیل ها گفته می شود.
Silence : به غیر فعال شدن قدرت جادو کردن(spells) گفته می شود.
Chanelling : آیتم ها و اسکیل هایی که دارای این مشخصه هستند ، برای فعال شدن نیاز به ثابت ماندن هیرو دارند که در غیر این صورت باعث غیر فعال شدن آن آیتم یا اسکیل می شود
Orb Effect : آیتم ها و اسکیل هایی که دارای این مشخصه هستند با یکدیگر در تضاد می باشند بنابر این فقط میتوان از یک آیتم یا اسکیل دارای این مشخصه (Orb Effect) استفاده کرد
Splash Attack : به ضربه های وارد شده در یک محدوده گفته می شود ، به عبارت دیگر با ضربه زدن به یک دشمن ، سایر دشمنان هم آسیب می بینند
Colddown : فاصله زمانی بین هر بار استفاده از آیتم و یا اسپل
Radius/AoE : مخفف ( Area Of Effect ) و به معنی محدوده استفاده از آیتم و یا اسپل می باشد ، بطور مثال 500 AOE (تا شعاع 500 قابل پوشش میباشد) [Radius نیز به معنی شعاع است.]
wind/invise : نامرئی
windwalk : راه رفتن در حالت نامرئی
Invulnerability : حالتی را گویند که هیچ چیز بر هیرو شما اثر نمی کند و اصطلاحا از سوی سیستم "خارج از مپ" شناخته می شوید. همانند Waveform هیروی Morphling و یا Ball Lightning هیروی Storm Spirit
=========================
کلماتی هم هستند که در استراتژی و همچنین انجام بازی استفاده می شوند که عبارتند از :
Gank : به عمل کشتن هیروی حریف با استفاده از فاکتور سورپرایز یا غیر منتظره گویند.
Roam : به آن دسته از هیروها اطلاق می شود که در مپ در تردد هستند و با انجام Gank برای تیم و بالاخص هیروهای core فضا ایجاد می کنند.
Push : که حالت پشتیبانی و تخریب یک مسیر را دارند ، به عبارت ساده تر مسیر خود را برای رسیدن به پایگاه دشمنان پاکسازی میکنند
Harass : به هیروهایی که در قسمت خود سعی در اذیت کردن دشمنان با Attack یا Spell دارند
Farm : قصد از این حرکت تلاش برای جمع آوری طلا و کشتن Crepp ها در جنگل و یا مسیر خود می باشد
برای آشنایی بیشتر با نقش هیروها در دوتا ۲ کلیک کنید.
=========================
انواع Attack ها یا ضربات:
• Magical : قدرت آسیب رسانی به صورت جادویی/Magic خواهد بود و Magic Resistance میزان خسارت آن را کاهش خواهد داد. (تمام هیروها به صورت پیشفرض دارای ۲۵٪ مقاومت در برابر Magic هستند.)
• Physical : قدرت آسیب رسانی فیزیکی دارد و میزان آن در ازای داشتن Armor کم خواهد شد.
• Pure : قدرت آسیب رسانی خالص بوده و هیچ چیزی نمیتواند میزان آن را کم کند.
========================
کاربران میتونن سوالات مختلف خودشون رو در تایپک زیر بیان کنن :
پرسش و پاسخ در مورد دوتا 2
موفقیتـ