شاید شما هم به فکر راه اندازی یک کسب و کار افتاده باشید و قصد داشته باشید همراه با دوستان و همکاران خود یک شرکت راه اندازی کرده و به ثبت برسانید... اما آیا می دانید چگونه باید مراحل ثبت شرکت را دنبال کنید و از کجا باید شروع کنید؟
ثبت شرکت و برند موضوعی می باشد که شما در بسیاری از سایت های خارجی و داخلی مطالب بسیار زیادی را می توانید پیدا کنید ولی مهم ترین موضوع قبل از هر تحقیقی درک دلیل اصلی نیاز شما به ثبت برند می باشد.
برند سازی در بسیاری از موارد یک رکن و یک نیاز می باشد. شما برای نشان دادن شرکت خود در بازار کار گسترده امروزی نیاز به برند سازی دارید. برای رونق اقتصادی شهر خود بایستی یکی از عوامل شهر و یا روستای خود که از لحاظی برتری خاصی نصبت به رقبای خود دارند را به بازار شهر های بزرگتر نشان بدهید و این کار با برند سازی خاص خود به وجود خواهد آمد.
دقت داشته باشید که این برتری نباید به صورت همه جانبه باشد . برای مثال در کلان شهر تهران شما می توانید با استفاده از مواردی مانند محصولات شهر خود برند سازی کنید و جواز تاسیس بگیرید. مثلا شهر ساری به سادگی توانسته است که مرکبات خود را در شهر هایی خاص سر زبان ها بیندازد و این برتری به دلیل کیفیت و قیمت مناسب آن نصبت به این کیفیت می باشد. ثبت برند در موارد این چنینی باعث می شود که این برند سازی که به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب ایجاد شود مدیریت شده و اقتصاد شهر های این چنینی که پتانیسل بسیار بالایی برای تولیدات خود دارند به صورتی درست و بهینه استفاده شود.
موضوع دیگری که در ثبت برند دارای اهمیت می باشد موضوع پرستیژ کاری شما می باشد. برای مثال شما می توانید همین محصولات مرکبات شهر سازی را در نظر بگیرید. فکر کنید یک شرکت برندی برای این شهر ثبت کرده و با مدیریت بسیار گسترده بتواند بازار این شهر و استان را در دست گرفته و اقتصاد این شهر را نیز مدیریت کند. با این کار علاوه بر مواردی مانند سود بیشتر و خدمات بازرگانی بهتر، هر دو طرف که خریدار و فروشندگان بار می باشد, به سادگی می توانید یک پرستیژ کاری بسیار خاص را برای بیزینس خود به وجود آورید و این امر بر همه ی موارد قبلی نیز تاثیر بسیار بالایی را دارد.
حال تفاوت میان یک برند ثبت شده و کار کردن بدون برندینگ را متوجه شدید؟ نمونه بسیار موفق این محصولات برند سازی شدع را می توان موز های افریقایی دانست که به سادگی توانسته است در سطح دنیا اسم در کرده و تمام این موارد نیز زیر سایه برند سازی سازمان شما می باشد.
در پایین نیز می توان گفت که به سادگی برند سازی می تواند جلوگیری شدیدی را نصبت به سایرین برای شما به وجود آورد. مثلا شما بهترین محصول غیر برند خود را به بازار عرضه می کند و به دلیل نداشتن برند و مدیریت ثبت برند و نا توانی در بازار ممکن است محصول شما را در تمامی شهر بدئن دانستن نامی از شما به فروش برسانند؛ دریافت کد اقتصادی را نیز فراموش نکنید!
به همین شیوه می توان گفت که اگر شما با برند سازی پیش بروید و برند خود را ثبت کنید بسیار ساده توانسته اید در تمام شهر مردم را ملزم به گشتن برای دریافت محصولاتی با برند شما که یکی از بهترین های این زمینه ای می باشد کنید و همین موضوع برای هر سازمانی می تواند با قدم اولیه که برند سازی می باشد.
بطور کلی شما با استفاده از ثبت برند می توانید همه چیز را مدیریت کنید؛ شهر و یا روستای خود را اباد سازید و اشتغال ساز بسیار مهمی در سطح خود شوید؛ البته باید به فکر خدمات پس از ثبت نیز باشید! پرستیژ بالایی را برای کار خود به وجود بیاورید که این مورد از همه مهم تر است و در اخر به دلیل شناخته شدن محصولات بومی خود از سو استفاده از نام تجاری خود در سطح جامعه جلوگیری کرده اید.
اما ثبت اختراع....
یکی از مواردی که باید به آن دقت داشت باشید زمان اظهارنامه ثبت اختراع می باشد که به سادگی هر فردی که زودتر این درخواست را ثبت کرده است نسبت به سایرین حق تقدم دارد. این امر در صورتی قابل قبول است که اظهار نامه فرد مذکور مامل بوده و تمامی تشریحات در زمینه فنی و کارایی اختراع دقیق بوده باشد و در صورتی که فرد بعد از ثبت اظهار نامه خواستار تغییرات زیادی در موارد ذکر شده باشد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. یکی از نمونه های آن توفیق فعالیت شما در آینده باشد.
نکتهای پیش پا افتاده ولی بسیار مهم: زبان اظهار نامه شما بایستی به فارسی بوده و در غیر این صورت فاقد اعتبار می باشد!
شماره گذاری را فراموش نکنید
دقت داشته باشید که تمامی صفحات را بایستی شماره گذاری کرده و به ترتیب با استفاده از اعداد فارسی استفاده کنید.
یکی دیگر از مواردی که باید به آنها دقت داشته باشید، تصاویر، نمودارها و… می باشد که باید به صورت جدا شماره گذاری شوند.
برای بازدهی بهتر موارد جست و جو را بین المللی کنید
بهترین شیوه جست و جو در هر زمینه ای به صورت های مختلف می باشد. یکی از این روش ها بر پایه کلمات می باشد که شما با استفاده از یک کلمات موارد مشابه را برسی می کند. ولی شیوه ای بهتر نیز وجود دارد که شما بر پایه زمینه های تکنولوژی به جست و جو می پردازید و این روش یک روش بین المللی برای شرکت های تجاری سازی اختراعات می باشد.
مراقب افشای اختراعات خود باشید
مهم ترین کاری که بعد از انجام مراحل فنی اختراع انجام می دهید مراقبت از محتوای اختراع می باشد و بایستی از هر گونه استفاده و افشای این موضوعات در فضای عمومی جلو گیری کنید. برای مثال شما نباید به صورت کتبی (کتاب و مقاله) اختراع خود را منتشر کنید و در کنفرانس های خبری و برنامه های تلویزیونی و مستندات از اختراع خود رو نمایی کنید که اگر این کار صورت بگیرد به سادگی اجازه ی استفاده عمومی از این مورد را صادر کرده اید!
اگر یکی از کار های بالا را انجام دادید، به مدت 6 ماه فرصت به ارسال اظهار نامه ثبت اخترا دارید تا بتوانید به صورت معنوی مالکیت خود را برای اختراع ثبت کنید و در غیر این صورت به صورت کاملا قانونی می توانند از اختراعات شما استفاده کرده و حتی با تولید انبوح در سطح جامعه از آن استفاده نمایند.
در صورت ثبت اختراع شما اگر فردی به هر نحوی به تولید و عرضه اختراع در سطوح عمومی و یا خصوصی بپردازد، شما می توانید از آن فرد شکایت کنید (بند الف ماده 15 قانون ثبت اختراعات مصوب 1386).
با تشکر از زمانی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید...