این روز ها همزمان با روند پیشرفت دوتا، برای برتری در بازی، هر یک از 2 بازیکن در لین به طور انحصاری نیازمند همکاری با یکدیگر می باشند. یکی از بهترین راه های پیروزی در لین، آگاهی به چگونگی دستکاری موج یونیت ها با Pull کردن می باشد.
-چرا Pull می کنیم؟
یکی از دلایل اصلی پول کردن یونیت ها، به تاخیر انداختن Gold و Experience حریف است. اگر هیرو حریف به محل پول شما نزدیک نباشد، میزان دریافت Exp از اون موج یونیت، کاهش خواهد داشت.
زمانی که پول میکنید حداقل یک یا دو یونیت می میرند و حریف exp اون هارو دریافت نخواهد کرد. در اثر چندین پول اختلاف Exp بسیار بالا خواهد رفت. علاوه بر آن، ساپورتی که در حال پول کردن می باشد اکس پی کمپ کوچک را دریافت خواهد کرد.
دومین دلیل پول کردن، تغییر وضعیت لین به نفع شما می باشد. برای فهمیدن این موضوع، ابتدا باید درک درستی از Advantage در لین داشته باشیم. ساده ترین توضیح برای بیان این مساله حالتی است که کریپ ها با فاصله ی بسیار کمی از انتهای شعاع تاور شما در لین با هم برخورد کنند. به این معنی که شما از هرگونه Gank در امان هستید (در صورت احساس خطر فورا به تاور نزدیک خودتون برمیگردین) به طور کلی پیروزی لین دستاوردی از ساپورت و کری در کنار یکدیگر می باشد. پول کردن به معنی تغییر وضعیت لین از وخیم (حالتی که کریپ شما زیر تاور حریف هستند) به حالت خوش خیم (تاخیر موج کریپ) بدین شکل کریپ هارو مجبور میکنید که نزدیک تاور شما باهم برخورد کنند.
-انواع Pull
برخلاف تصور عموم، راه های مختلفی از پول جهت متعادل سازی لین وجود دارد. هرکدام از این روش ها نتیجه متفاوتی در تعادل لین می دهد. هر دوی این روش هارو بررسی خواهیم کرد:
-کمپ های کوچک
مقدار دمیجی که یک کمپ کوچک به دسته کریپ وارد می کند متفاوت است و در بدترین حالت فقط باعث تاخیر انداختن دسته کریپ شما می شود و در حالت بهینه به شما اجازه دینای کردن 2-3 کریپ می دهد. که تاثیر بسزایی در میزان Exp حریف دارد.
تا زمانی که شما خوش شانس باشید و با کمپ Kobold برخورد نکنید یعنی کمپی که 5 یونیت دارد (تصویر پایین) یک کمپ کوچک معمولی به شما توانایی دینای کردن 2-3 کریپ خودی را می دهد به شرطی که شما اولویت خود را روی Deny کردن متمرکز کنید. در صورتی که با کمپ کوبالد مواجه شدید در بهترین حالت فقط توانایی دینای کردن یک یونیت را دارید. زیرا به دلیل پایین بودن HP این کمپ فرصت کافی برای دینای بیشتر ندارید. یک کمپ کوچک استک شده به شما توانایی دینای کردن یک دسته کامل کریپ می دهد با وجود آنکه مقداری یونیت در همان کمپ باقی می ماند، می توان از آن برای پول بعدی یا برای فارم خود یا کری استفاده کنید.
-کمپ های بزرگ
هر کمپ بزرگی قادر به از بین بردن دسته کامل کریپ شما می باشد. البته تا زمانی که شما برای از بین بردن کمپ تلاشی نکنید به این معنی که زمانی که کریپ هایتان در محل کمپ درگیر می شوند شما تمرکز خود را روی دینای گزاشته و بدون اتک اضافه به یونیت های کمپ خواهید دید که دسته کامل یونیت های شما نابود خواهد شد.
-راههای بیشتر برای کنار آمدن با برابری لاین
این نکته حائز اهمیت است که بفهمیم راههای بیشتری برای جابجا کردن برابری یک لاین بمنظور بدست آورن برتری بر حریفان وجود دارد، و همچنان که بازیکنان بهتر و بهتر میشوند، یادگیری این مفاهیم مختلف باعث بهبود چشمگیر تواناییهایی شما در مراحل ابتدایی بازی خواهد شد.
-مسدود کردن پول کمپ حریف
توجه داشته باشید که در هر لاین کناری بازی، هر دو طرف به یک کمپی دسترسی خواهند داشت تا بتوانند آن را پول کنند. (پول کنند یعنی آن را به سمت کریپهای لاین خود بکشند.)
دو بازیکن حاضر در offlane به یک کمپ کریپهای بزرگ و دو بازیکن حاضر در safelane به یک کمپ کریپهای کوچک دسترسی خواهند داشت. در طول مراحل ابتدایی بازی و در گیر و داد آن هر دو طرف سعی در پول کردن کریپهای داخل این کمپها به سمت کریپهای خود خواهند بود تا بدینوسیله برتریای را نسبت به حریف خود کسب کنند، بنابراین مسدود کردن کمپ حریف بوسیله بدن هیرو یا یک ward میتواند بسیار سودمند باشد. اگر شما بتوانید پول کنید و حریفتان نتواند، معمولا برتریای را نسبت به انها از حیث gold/xp خواهید داشت.
در تصاویر زیر محلهایی از قرار دادن ward برای مسدود کردن کمپها نمایش داده شده است که من شخصا از آنها استفاده میکنم. در ابتدا بیایید نگاهی به مسدود کردن کمپ کوچک Radiant و Dire داشته باشیم:
-کمپهای کوچک
برای مسدود کردن کمپ کوچک ward، Dire موجود در بالای سر Phoenix اگر حریف شما را در حین کاشت آن نبیند معمولا ۲ Sentry نیاز خواهد داشت تا آن را از بین ببرد. اکثر بازیکنان ساپورت یک ward در لبه خارجی کمپ کوچک قرار میدهند و این ward توسط آن مشاهده نخواهد شد.
-کمپهای بزرگ
کمپ بزرگ تیم Dire از هر طرف میتواند کاملا توسط یک Sentry پوشش داده شود و ward های درون آن نمایان خواهند شد. اما sentry سمت راست بالأخص، زمان بیشتری را از ساپورت حریف کسر خواهد کرد تا آن را پیدا کند.
برای کمپ بزرگ safelane تیم Radiant هم اولویت با ward موجود در سمت راست Phoenix است چرا که توسط sentry بین دو کمپ قابل مشاهده نخواهد بود.
-مخدوش کردن پولهای حریف
یک قانون پذیرفته شده برای بازیکنان ساپورت این است که اگر لاین شما در حالت برتری قرار دارد و بازیکن carry شما در زیر تاور قرار دارد، نیازی نیست که شما آنجا باشید. به عنوان یک ساپورت برای شما بهتر است تا به پول کمپ حریف بروید و فرایند پول کردن آنها را تخریب کنید.
هرچقدر که برای مدت بیشتری از پول کردن حریف جلوگیری کنید، لاین شما بیشتر در موقعیت برتر برایتان قرار خواهد داشت. این نکته آنجا نمایان تر است که هیرو ساپورت شما از ساپورت حریف قویتر باشد و او نتواند جلوی مداخله شما را بگیرد.
یک نکته اضافه نیز میواند این باشد که اگر حریف توانست کمپ کوچک را پول کند، همیشه تعدادی کریپ باقی خواهد ماند. به عنوان یک ساپورت در offlane، شما میتوانید با A-click کردن بر روی هیروهای حریف در فاصله ۵۰۰ تایی کریپها توجه آنها را به خودتان جلب کنید و کریپهای باقیمانده را به تاور خود نزدیکتر کنید تا برتری خود را برای مدت بیشتر حفظ نمایید.
-حذف کردن درختها
قطع کردن صحیح درختها در دوتا معمولا برای مراحل ابتدایی شما در بازی سودمند خواهد بود. این نکته بالأخص برای بازیکن carry تیم Radiant با اهمیت تر است تا درختها را حتی قبل از ظاهر شدن bounty rune ها قطع کند. این عمل به ساپورتها اجازه خواهد داد تا برای پول کردن بجای یک کمپ به دو کمپ دسترسی داشته باشند.
به غیر از برخی مواقع ایدهآل، این مسئله برای بازیکن carry سودمند خواهد بود تا جایی که امکان دارد درختهای اطراف خود را قطع کند تا gankهای احتمالی را راحتتر متوجه شود و یا حتی مسیرهایی را برای خود ایجاد که قبل از قطع شدن درختها وجود نداشتند.
پول کردن کریپها در دوتا ۲ یک مکانیزم منحصر بفرد است و میتواند در برد یا باخت لاین شما تصمیمگیرنده باشد. امیدوارم که با این راهنمایی نکات جدید و کارآمدی را یاد گرفته باشید.
فهم اینکه چطور کمپهای مختلف کریپها چگونه با هر موج از کریپهای لاین شما در تعامل هستند و همچنین وجود گزینههای مختلفی برای جلوگیری از حریف برای بدست آورن آنچه در لاین میخواهد از ارکان push & pull در دوتا بحساب میآید.
و در آخر با تشکر فراوان از محمد (Fcb) که بیشترِ زحمات این تاپیک رو کشیدند. لطفا نظرات خود را در ادامه پست با ما در میان بگذارید..