بخش بعدي چكيده اي ازراهنماي وب- الايف كه با توصيف جزئي تر دو نوع از اين واسط هوشمند كاربر دنبال مي شود را مهيا مي سازد.
اين مقاله با بحث خلاصه اي در خصوص تجربه اي كه از راهنماي وب- الايف كسب كرديم وخلاصه اي از فرا بردهايي كه براي انواع اين توليد در آينده طرح ريزي كرده ايم به پايان مي رسد.
چكيده اي از راهنماي وب-الايف
راهنماي وب-الايف بعنوان ابزاري طراحي شده تا جهت يابي حدسي و كاربر پسند وب سايت را مجاز بداند. براي اينكه كاربر وارد وب سايت شود، راهنماي وب-الايف معمولاً بعنوان يك بات، يك شخصيت ايستايي و پويانما
ظاهر مي شود كه اطلاعات ورودي را از جعبه مدخل متن اتخاذ مي كند. جواب بات معمولاً در يك اَبَر متن آشكار مي شود.
شكل 1 نشان دهنده مثالي از راهنماي وب-الايف مي باشد كه بعنوان نماينده فروش براي يك مغازه كفش فروشي غير واقعي استفاده شده است. مشتريان وارد مغازه كفش فروشي "وان استاپ الايف" مي شوند و از بات سؤالاتي را با استفاده از زبان طبيعي مي پرسند. بات مي تواند به سؤالات كلي پاسخ دهد(بعنوان مثال اسم شما چيست؟) و مي تواند اطلاعات خاصي را در خصوص نوع، اندازه هاي قابل دسترس و غيره مهيا سازد. در پاسخ به هر جويش كاربر، بات با كمك متن پاسخگو مي باشد، مي تواند برخي از حالات صوري پويا نما را نشان دهد و مي تواند بافت متفاوت را در چارچوب اصلي گشت زن بارگيري كند.
شكل 2 نشان دهنده نوع ديگر نرم افزار كاربردي راهنماي وب-الايف، بعنوان مثال وب سايت شركت،
مي باشد(توجه داشته باشيد كه سايت ما با زمان كنفرانس تغيير مي كند). شخصيت سمت چپ چار چوب گشت زن يك پايگاه گسترده دانش را دارد كه موضوعات كلي و نيز مسائل خاص مربوط به شركت را در بر
مي گيرد. بطوريكه با مثال اول بات مي تواند به متن، متحرك سازي و صفحات وب پاسخ دهد. علاوه براين، بات به اين منظور مي تواند انتخاب شود تا اطلاعات را در يك پنجره گشت زن جديد نشان دهد. بعنوان مثال، وقتي در مورد وضعيت آب و هوا پرسيده مي شود، بات يك جواب شفاهي مربوطه را مي دهد و يك پنجره گشت زن جديد باز مي كند، در حاليكه يك "اِرل" كه نشان دهنده وضعيت كنوني آب و هوا در "باستن" مي باشد را بارگيري مي كند.
ساده سازي جهت يابي وب سايت
كاربران يك راهنماي وب فعال شده وب سايت را انتخاب مي كنند كه مي تواند سايت را جهت يابي كند گرچه كه ممكن است كاربران يك حافظه عادي انتخاب نمايند. كاربران به سادگي با كليك بر روي پيوندهاي اَبَر اطلاعات را جستجو مي كنند يا مي توانند از "بات" راهنمايي بخواهند.
روش جهت يابي بعدي داراي چندين مزيت مي باشد:
- كاربران نياز ندارند تا دانشي در خصوص ساختار سايت يا حتي محتواي سايت داشته باشند. بات قادر به پاسخگويي به سؤالات كلي و جزئي در مورد وب سايت و ديگر موضوعات مي باشد.
- بر خلاف موتورهاي تحقيقاتي، بات تنها يك صفحه واحد را براي پاسخ به جويش واحد را برمي گرداند.
- توجه داشته باشيد كه بات مي تواند جوابهاي متفاوت و چند گانه به جويشهاي يكسان و مشابه بدهد. اما در يك زمان تنها يك جواب را تأمين مي كند.
- اطلاعات بر گردانده شده توسط بات احتمالاً تا حد بالايي مربوط مي شوند به پايگاه دانشي كه توسط صاحب وب سايت طرح ريزي شده است. ممكن است كه با يك سؤال به صفحه اي برسيم كه چند سطح عميق در طي ساسله مراتب دارد. افزايش رضايت و تِرك گيري مشتري
گستره دانش بات و نيز كارايي بات براي كاربر سايت بستگي به مقدار جزئياتي دارد كه صاحب وب سايت در پايگاه دانش راهنماي وب – الايف ايجاد مي كند. از ديدگاه يك توليد تجاري مهم است كه نشان دهيم چگونه مزاياي كسب شده توسط صاحب وب سايت مي تواند ارزش ايجاد و حمايت از پايگاه دانش را افزايش دهد. اين مزايا به سه گروه طبقه بندي مي شوند:
- كاربران بيشتر اطلاعاتي را كه جستجو مي كنند پيدا مي كنند و بنابراين از اين انتخاب خود راضي هستند
و فقره هاي بيشتري را خريداري مي كنند.
- صاحب وب سايت مي تواند به مكالمه بات جهت بدهد تا موضوعات خاص را ميسر سازد. بعنوان مثال، در پاسخ به صحبتهاي بيهوده، بات مي تواند موضوع را به يك توليد خاص و صفحات مربوطه حاضر منتقل كند.
- با برقراري ارتباط با بات، كاربران اطلاعاتي را كه غني تر ازاطلاعاتي كه صرفاً با كمك كليكهاي تِرك گيري ماوس قابل دسترس مي باشند را ترك مي كنند. ما بعد از توصيف جزئي تري از راهنماي وب-الايف به برخي از اين موضوعات مي پردازيم.
جزئيات فني راهنماي وب-الايف
تاكنون دو نوع راهنماي وب-الايف موجود مي باشد. نوع0/1كه بصورت انتشارات حرفه اي و بازرگاني قابل دسترس مي باشند. عمدتاً بر اساس تكنيكهاي تطبيق شكلواره قرار گرفته اند كه جملات ورودي كاربر را بر خلاف اطلاعاتي كه در پايگاه دانش بات مي باشند تطبيق مي دهد. اين دو نوع ، از فرمت پايگاه دانش و تكنيكهاي در ك زبان مشابه اي استفاده مي كنند، بنابراين در اينجا بعنوان يك نوع واحد رفتار مي كنند. هر دوي اينها به شيوه جوا نوشته شده اند و هر دو شامل يك ويراستار دانش بر اساس شكلهاي دستيابي ميكروسافت مي باشند. در زمان اين دست نوشته، نوع0/2 براي وب سايت زندگي مصنوعي استفاده شده است (بطوريكه در شكل 2 نوشته شده است) اما هنوز از لحاظ تجاري قابل دسترس نمي باشد. نوع جديدتر آن شامل يك موتور هوشمند مؤثرتر و واحدي تر مي باشد كه بازشناسي متن، حافظه در خصوص مكالمه، پردازش احساسي و چندين ويژگي ديگر را جايز مي داند. هر دو نوع در ادامه اين بخش توصيف شده اند.
راهنماي وب-الايف
هوش باتها كه بر اساس راهنماي وب-الايف قرار گرفته اند در پايگاه دانش توسط صاحب وب سايت ساخته شده گرفتار شده است. اطلاعاتي در خصوص وب سايت (يا هر دانشي كه بات بايد داشته باشد) اول از همه به يك سلسله مراتبي كه شامل گروهها، موضوعات ونمونه ها مي باشند تقسيم شده است- گروهها بافت پايگاه دانش را در بالاترين سطح سازمان دهي مي كنند. بعنوان مثال، پايگاه دانش يك شركت ممكن است گروههايي بنام، توليدات، فناوري، اطلاعات شركت و غيره داشته باشد- موضوعات، بيشتر هر گروه را به طبقه هاي بهتر و كوچكتري تقسيم مي كنند: بعنوان مثال گروه بندي شركت ممكن است شامل موضوعاتي بنام نشاني وكارمند باشد. موضوعات بنوبت شامل چندين نمونه مي باشند. بعنوان مثال: اِرل وب و نشاني ايميل نمونه هايي در بيان موضوع مي باشند.
نمونه ها اولين سطح كار كردي پايگاه دانش مي باشند، هر جويش كاربر، بعد از مرحله پردازش بر خلاف اسامي همه نمونه ها تطبيق داده مي شوند. همه نمونه هاي تطبيقي بر اساس سطح اولوتهاي مشخص شده كاربر تلقي شده اند. هر نمونه شامل مجموعه اي از الگوهاي ورودي كاربر مي باشد(يا "يوزرين") كه وقتي تطبيق داده
مي شود يكي ازچندين جواب احتمالي را از بات استخراج مي كنند. هر "يوزرين"الگويي است كه متن و علامت جامع(علامت ستاره) را با هم تركيب مي كند. بعنوان مثال اين الگو جملاتي مثل"به من بگو كه شركت شما چه انجام مي دهد يا" شركت شما چه كار مي كند"را تطبيق مي دهد. بعد از تطبيق اوليه بر خلاف اسامي موضوع، راهنماي وب-الايف با بالاترين نمونه اولويتها شروع مي شود و سعي مي كند تا جويش كاربر را تطبيق دهد. اگر هيچ تطبيقي رخ ندهد، موضوع با لاترين اوليت بعدي براي تطبيق دادن و غيره مورد آزمايش قرار مي گيرد، اگر همه موضوعات تطبيقي تحليل شوند، يك موضوع كلي انتخاب مي شود كه به يك جواب كلي ختم مي شود.
هر نمونه كه شامل موضوعات كلي مي باشد حداقل يك جواب مشخص مي كند. جواب مي تواند شامل متن(كه در اَبَر متن بات نشان داده شده است) ، اِرل هر متن وب كه در گشت زن كاربر نشان داده شده، يك مشخص سازي كه صفحه وب بايد در آن نشان داده شود، و نام يك اقدام متناسب با يك متحرك سازي براي بات باشد. وقتي جوابهاي چند گانه براي يك "يوزرين"داده شده مشخص مي شود، چرخه هاي راهنماي وب-الايف از طريق هر كدام از آنها به شكلي صحيح پاسخ مي دهد. تعريف جوابهاي چندگانه بويژه در خصوصيت بشري بخشيدن به بات مهم مي باشند چون تكرار جملات يكسان جوابهاي يكساني را نمي طلبند. راهنما وب-الايف شامل ويژگيهاي اضافي مثل قابليت مشخص سازي فيلترها(بعنوان مثال عادي ساختن واژه هاي غلط نوشته شده يا شكلهاي مختلف افعال بي قاعده)، مترادفها و رهنمود پاسخ گوتو كه مي تواند انتخاب يك نمونه ديگري را در پايگاه دانش اجباري سازد مي باشد. نوع عملكرد برنامه نيز شامل ابزارهاي اجرايي مي باشد تا مكالمات فردي يا آمارهايي در زمينه موضوعات انتخاب شده توسط ملاقات كننده هاي وب سايت را تجزيه و تحليل كند. بديهي است كه مقدار هوش نوع 0/1 محدود شده است. بنابراين حتي با كمك اين الگوي تطبيقي و اولويتهاي نسبتاً ساده اين امكان وجود دارد كه پايگاههاي دانش پيچيده اي را ايجاد كنيم كه مي توانند خيلي از جويشهاي كاربر را كنترل كنند. آنچه كه مهم است اين است كه اين توليد به كاربران يك نول، شيوه اي تعاملي براي جهت يابي وب سايتها را پيشنهاد مي كنند. لازم است كه يك واسط كاربر پسند و حدسي و ديگر ويژگيها را تأمين كنيم تا بار ديگر به پذيرش كاربر براي يك نوع جهت يابي وب كه نسبتاً براي اكثر كاربران وب ناشناخته است كمك كنيم. تجربه ما در اين رويكرد موفقيت آميز بوده است، ما مكالمات بين بات و كاربر را كنترل كرديم و متوجه شديم كه كاربران مي توانند در گير مكالمات آموزنده طولاني و خوبي شوند كه با نقشه هاي جهت يابي رسمي امكان پذير نمي باشند. علاوه بر اين مكالمات بين كاربرو بات شامل اطلاعات بيشتري نسبت به اطلاعات قابل دسترس از طريق فايلهاي ثبت شده كه از جهت يابي بر پايه كليك رسمي منتج
مي شود مي باشد. صاحب وب سايت كه از راهنماي وب-الايف استفاده مي كند مي تواند درك بهتري از آنچه كه مشتريان واقعاً به آن علاقه دارند داشته باشد و مي تواند از اين اطلاعات براي بهبود وب سايت و تحت تأثير قرار دادن تصميمات تجاري توليد استفاده كند.